خانه / تابلو های تبلیغاتی / موفقیت بیلبورد تبلیغاتی

موفقیت بیلبورد تبلیغاتی

عوامل موثر بر موفقیت نصب بیلبورد تبلیغاتی

بیلبورد : امروزه در شهرهای کشور ما نیز همانند بسیاری از کشورهای جهان تبلیغاترنگارنگ با اشکال و انواع مختلف،حاشیه معابر بزرگراه‌های شهری را به خود اختصاص داده‌اند و نصب انواع بیلبورد تبلیغاتی در حاشیه معابر شهری به عنوان مسأله‌ای رایج در اکثر شهرهای کشور مورد توجه قرار گرفته است. در حال حاضر در کشور ما به دلیل نبود ضابطه اجرایی مدون و مشخص در مورد مکان ‌یابی بیلبوردهای تبلیغاتی، نصب آن‌ها به صورت سلیقه‌ای صورت می‌پذیرد، که این موضوع علاوه بر ایجاد ظاهری نامناسب برای محیط‌ های شهری، منجر به بوجود آمدن مشکلات ایمنی و ترافیکی نیز شده است که نتیجه آن را می‌توان به وضوح بر پیکره کلانشهرها و حتی شهرهای کوچک کشور مشاهده کرد.
به همین دلیل روند ایجاد آشفتگی بصری در محیط‌ های شهری نیز شتابدار و سریع گشته است و باید روند ساماندهی و نظم‌ بخشی همواره ادامه داشته باشد تا تعاریف مطلوب بودن شهر و شاخصه‌های زیباشناسی و در نهایت رضایت مردم برآورده گردد.

عوامل موثر بر موفقیت نصب بیلبورد تبلیغاتی
عوامل موثر بر موفقیت نصب بیلبورد تبلیغاتی

جهت موفقیت بیشتر تابلو های تبلیغاتی و عوامل موثر بر میزان بازدهی بیلبورد تبلیغاتی نیاز به اجرای اصولی کاربردی درراستای افزایش جذابیت آنها است که عبارتند از:

جانمایی بیلبورد تبلیغاتی

به یاد داشته باشید، بیلبوردها زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کنند که آگاهانه و متناسب با فرهنگ هر منطقه در مکانی مناسب و پررفت و آمد و عاری از بیلبوردهای چندگانه نصب شوند. اینکه صرفاً بیلبوردی از طراحی مناسب و جذاب برخوردار باشد ولی تناسبی با سطح اقتصادی آن منطقه نداشته باشد، نمی تواند در جذب مشتریان بیشتر و مشغول کردن ذهن بسیاری از آنها توفیق چندانی کسب کند.
عوامل محیطی مانند تابلوها، بیلبوردهای تبلیغاتی و بنرهایی که در حاشیه بزرگراه‌ها و خیابان‌ها نصب می‌شود باید به گونه‌ای جانمایی شود که تاثیری در دقت راننده نداشته باشند و نوشتار و تصاویر به گونه‌ای باشد که به سرعت پیام را منتقل کنند.
اساس جانمایی بیلبوردهای تبلیغاتی بر دو اصل حفظ و در نظر گرفتن مسائل زیبایی شناختی و پرهیز از ایجاد آلودگی بصری در شهر و همچنین در نظر گرفتن مبنای تحقیقاتی و مطالعه متغیرهای مربوط به مخاطبان و بازارهای هدف بوده است.
بعنوان مثال تابلو کامپوزیت نصب شده در سطح تهران بر اساس میل و تجربه شخصی شرکت تبلیغاتی متولی آن ساخته می شود و هیچ گونه کار کارشناسی شده ای در تابلوها صورت نمی گیرد و هیچ یک از شرکت های تبلیغاتی فعال در امر تبلیغات در شهر تهران، دارای کارشناس ویژه این کار نیستند و طراحی سازه و فونداسیون این بیلبوردها توسط کارشناسان سازمان زیباسازی صورت گرفته و پس از ساخت توسط پیمانکار، در محل مناسب جانمایی و نصب شده‌اند.
ماهیت بیلبورد ها یا تابلونوشته های بزرگ شهری معرفی یک کالا یا یک ایده به شهروندانی است که بنا به هردلیلی از محل نصب این تابلو مغازه نوشته ها می گذرند و احتمالا آنها را می بینند . آنچه در نگاه اول پیرامون این تابلونوشته ها به نظرمی رسد مدت زمان بسیارکوتاهی است که عابران برای دیدن این نوع آگهی ها در اختیار دارند.همین مدت زمان کوتاه ، پیامدهایی برای نحوه ی طراحی متن بیلبوردها ،اعم از هر نوع نشانه، بدنبال دارد؛ قدرت جلب توجه ، کوتاهی و گویایی پیام ، سرعت انتقال پیام ، اثرگذاری بر ذهن مخاطب ، هماهنگی با شرایط مخاطب و … از جمله ویژگی هایی است که این نوع تبلیغات برای موفقیت بایستی دارا باشند.
این تابلو سازی نوشته ها هرگاه درکنار بزرگراهها ، بلوارها ، کمربندی ها،میادین سوارگذر و … نصب می شوند در واقع عابران سواره را هدف قرارداده اند تابلو چلنیوم و هرگاه در داخل بوستان ها ، نمایشگاهها ، ورزشگاهها ، محل های خرید و … نصب شوند عابران پیاده را هدف قرار داده اند.
اگرچه این تقسیم بندی تا حدودی نسبی است و ممکن است پیاده هایی نیز از کنار بزرگراهها، میادین سوارگذر و … بگذرند تابلو فروشگاه و یا سواره هایی از محل نصب بیلبوردها واقع در بوستان ها ، محل های خرید و … عبور کنند.وجوه اشتراک بیلبوردهای طراحی شده برای این دو دسته مخاطب آنقدر زیاد است که در بسیاری موارد طراحان تفاوتی میان آنها قائل نمی شوند و این دو نوع تابلونوشته را مثل هم طراحی می کنند.
اما با توجه به تفاوت نسبی مخاطبان هدف و شرایط آنها ، این تابلوها نیز از منظرهای مختلف با هم متفاوتند.تابلو چلنیوم جدید این تفاوت عمدتا ناشی از این است که عابران پیاده با سرعت کمتری از برابر این تابلوها می گذرند و بواسطه ی سرعت پایین جابجایی،مدت زمان بیشتری برای دیدن این تابلوها در اختیار دارند.درحالی که عابران سواره با سرعت بمراتب بیشتری از مقابل ویا از کنار آنها رد می شوند و در مدت زمان کمتری امکان دیدن آنها را دارند. همچنین فاصله ی مکانی اولین نقطۀ احتمال دیده شدن تابلوها تا آخرین نقطه ی امکان دیده شدن آنها فاصله ای بمراتب بیشتر از همین فاصله برای عابران پیاده است.
بنابراین تابلونوشته هایی که برای عابران سواره طراحی می شوند باید از همۀ امکانات ومؤلفه های متنی برای « از دور دیده شدن » ، « در یک لحظۀ کوتاه دیده شدن » و « جلب توجه دریک لحظۀ کوتاه» بهره بگیرند تا بتوانند به هدف اولیۀ مورد نظرخود که همان دیده شدن است دست یابند.
بدیهی است که زنجیرۀ نوشتاری نمی تواند این هدف را محقق سازد ،تابلوهای راهنمای طبقات مگر اینکه فقط شامل یک یا حداکثر دو کلمه باشد ، بگونه ای که این کلمه یا کلمات تبدیل به نشانه های بصری شوند و نقش نوشتاری خود را کنار بگذارند،اما برای طراح تابلونوشته های خاص عابران پیاده ، این امکان وجود دارد که در کنار مؤلفه های متن بصری ، از زنجیرۀ نوشتاری طولانی تری حتی در حد یک جملۀ کامل بهره بگیرد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *